Posted by : Unknown Tuesday 3 May 2016

Wifi ialah singkatan daripada Wireless Fidelity. Wifi adalah teknologi rangkaian tanpa wayar yang menggunakan frekuensi tinggi dan teknologi WIFi berada pada spektrum 2.4 Ghz.

Dengan menggunakan WiFi, kita boleh mengakses internet dengan cepat. WiFi mempunyai kemampuan akses internet dengan kelajuan sehingga 11 Mbps. Kita tidak memerlukan kabel untuk menyambung kejaringan WiFi. Namun, kita harus berada pada kawasan yang mempunyai signal WiFi. Kawasan signal WiFi atau hotspot ialah dalam radius 100 meter dari titik akses.

Ada tiga kompunen yang terdapat dalam sebuah lokasi hotspot, antara lain sebagai berikut:-

1. Access pint (titik akses) adalah peranti yang menghubungkan teknologi Wireless LAN dengan ethernet yang terdapat di komputer. Titik akses mempunyai kemampuan untuk melayani pengguna sebanyak 128 orang. Luas kawasan yang boleh dicapai oleh sebuah titik akses mencapai 25-1000 meter.

2. Access controller (pengendali akses) adalah peranti yang berfungsi sebagai alat autentifikasi untuk atau membenarkan seseorang itu untuk mengakses ke internet.ianya juga boleh menyekat seseorang itu daripada mengakses internet jika tidak mendapat kebenaran untuk mengakses.

3. Internet link adalah peranti yang menghubungkan lokasi hotspot dengan internet. Internet link mempunyai kemamuan sambungan internet sehingga kelajuan 512 kbps. Keupayaan sambungan tersebut digunakan untuk melayani semua pengguna dalam satu lokasi. Kelemahan dari akses internet dengan WiFi adalah akses hanya boleh dilakukan pada kawasan sejauh 100 m dari titik akses.

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Operasi Sistem komputer - Blogger Templates - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -